بیماری لثه با دیابت ارتباط دارد

14 نوامبر 2018- بیماری لثه و دیابت بیماریهای مزمنی هستند که با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آنها افزایش می یابد.ارتباط بین این دو بیماری دو سویه است. تصور می شود که التهاب در بدن مسئول این ارتباط باشد؛ در واقع، بیماری لثه شایع ترین بیماری التهابی است.بیماری لثه (پریودنتال) شامل ژنژیوویت (لثه های ملتهب) و پریودنتیت (التهاب لثه ها و ساختارهای حمایت کننده از دندان ها) است. حدود 50 درصداز افراد بالای 30 سال به پریودنتیت مبتلا هستند، که در صورت عدم درمان، باعث از دست رفتن دندانها می شود و این نوع از بیماری لثه است که با دیابت ارتباط دارد.

حقایق:

·        بیماری لثه خطر ابتلا به دیابت را 20 تا 30 درصد افزایش می دهد.

·        دیابت کنترل نشده، احتمال بیماری لثه را سه برابر افزایش می دهد.

·         افراد مبتلا به دیابت که کنترل قند خون ضعیفتری دارند و همچنین به بیماری لثه مبتلا هستند، بیشتر به عوارض قلبی، مغزی، چشمی و کلیوی مبتلا می شوند، و طول عمر کوتاهتری دارند.

·        درمان موفق بیماری لثه باعث کاهش قند خون می شود.

علائم هشدار دهنده ی بیماری لثه:

·        قرمزی، تورم، خونریزی، یا تحلیل لثه

·        ایجادفاصله بین دندانها، و شل شدن دندان ها

·        بوی بد نفس و طعم بد دهان

پروفسور Filippo Graziani، رییس فدراسیون پریودنتولوژی، گفت: خونریزی لثه ها عادی نیستند، پس فقط به استفاده از دهان شویه تکیه نکنید، بلکه به دندان پزشک مراجعه کنید. پیش از این که به پریودونتیت مبتلا شوید.

چگونه از ابتلا به بیماری لثه جلوگیری کنیم:

·        بین دندان هایتان را هر روز با یک مسواک بین دندانی یا نخ دندان تمیز کنید.

·        دندان های خود را حداقل دو دقیقه دو بار در روز مسواک کنید.

·        از سیگار کشیدن اجتناب کنید، از یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه ها، سبزیجات و کربوهیدرات کم استفاده کنید و ورزش را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید.

·         دندانپزشک خود را دو بار در سال ببینید.

·        اگر دچار دیابت هستید، قند خون خود را کنترل کنید.

پروفسور Graziani گفت: تمیز کردن فواصل بین دندانها موثرترین راه برای جلوگیری از پریودنتیت است.علاوه بر این، دندان هایتان را حداقل دو دقیقه دوبار در روز با یک مسواک برقی بشویید. اکثر افراد برای مدت 35-40 ثانیه مسواک می زنند که کافی نیست و غالبا بخشهایی از دندانها را فراموش می کنند و تکنیک صحیح مسواک زدن را نمی دانند. یک دندانپزشک یا بهداشت کار دهان و دندان می تواند به شما توصیه کند چگونه بهترین نتایج را به دست آورده و یا چگونه سیگار را ترک کنید - اکثر بیماری های دهان در افراد سیگاری رخ می دهد.
پروفسور Ceriello، متخصص بیماری دیابت در میلان، ایتالیا گفت: بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 که از دندان های خود مراقبت می کنند، کنترل بهتری بر دیابت خود دارند و به عوارض طولانی مدت کمتری مبتلا می شوند. این شامل افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 1 نیز می شود.دندان ها و لثه هایتان را به طور مرتب بررسی کنید و دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه نمایید.
دکتر Dániel Végh، دندانپزشک دانشگاه Semmelweis در بوداپست مجارستان و نماینده ی اروپا، در برنامه ی رهبران جوان فدراسیون بین المللی دیابت، که خود به دیابت نوع 1 مبتلا می باشد، گفت: روال من این است که فاصله ی بین دندانهایم را بخوبی تمیز و با مسواک بین دندانی مسواک کنم و حداقل دو بار در روز از دهان شویه استفاده کنم. من نمیتوانم همه ی قسمت دندانهایم را در آینه ببینم، پس هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه میکنم، تا دندانها و لثه های من را چک کرده و جرم گیری نماید. اگر هر نقطه از دهانم دچار خونریزی شود، باز هم به دندانپزشک مراجعه می کنم. برای اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین بیماری لثه و دیابت، به وب سایتهای اختصاصی Perio & Diabetes مراجعه کنید که دارای جزواتی برای بیماران و متخصصین پزشکی و سیاست گذاران است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20181114/Gum-disease-linked-with-diabetes.aspx